2010. szeptember 12., vasárnap

Varrás...spórolás vagy luxus?

Az egyik- általam figyelemmel követett- külföldi blogon olvastam egy bejegyzést erről a témáról.
Miért varrunk?
Spórolásból, megtakarítunk-e némi pénzt az általunk készített ruhákkal, kiegészítőkkel? Vagy inkább luxus a hobbivarrás?

A magam részéről még sohasem számoltam ki egy elkészült ruhadarab teljes bekerülési értékét, beleértve az anyagot, cérnát, tűt, gépkopást, villanyfogyasztást és persze a saját munkabéremet.
Abban biztos vagyok, hogy sokszor az anyag ára is több, mintha megvenném a ruhadarabot a "távol-keleti"boltokban, viszont a minőséget nem is szabad egy lapon említeni.
Természetesen kezdő hobbivarrónőknek be kell szerezniük egy egyszerű, középkategóriás háztartási gépet, de ez azt hiszem nagyon hamar megtérülő befektetés, már csak a háztartásokban elvégezhető javítások, nadrágfelhajtások, függönyvarrások elkészítésénél is, hogy csak a legegyszerűbb dolgokat említsem.
Persze, ha már szerelem lesz a varrás, akkor jöhetnek a drágább, profibb gépek, tisztázó, fedőző, de ezek beszerzésével egyenes arányban csökken az üzletekben vásárolt ruhaneműk mennyisége. (nálunk már szinte csak a fehérneműkre, cipőkre, farmerre korlátozódik:)
Kell még egy jó vasaló, ha lehet gőzölős, de ez azt hiszem minden háztartásban megtalálható.

És akkor az anyagokról. A boltokban készen kapható ruhák közt nehéz a saját alakunkra megfelelőt találni (hacsak nem tipikus konfekcióméretünk van...), nem is beszélve az anyagösszetételről. Itt lép be a luxus.:) Hajlandó vagyok többet kiadni egy jó minőségű anyagért (pl. gyapjúszövet kabátnak), mert tudom, ha elkészül, akkor egy teljesen egyedi, saját alakra készült, az egyéniségemnek és az ízlésemnek maximálisan megfelelő ruhadarabot kapok.

Ráadásul tudom, hogy az általam készített ruha nem jön szembe velem az utcán.

Nem utolsó sorban a varrás megnyugtat, kikapcsol (engem legalábbis igen:).
Megálmodok egy ruhát, kellemes üzletben, barátságos eladóktól megveszem hozzá az anyagot, hazaviszem, elkészítem a szabásmintát , szabok, varrok és a kezem alatt megszületik az elképzelt valóság, nagyon-nagyon jó érzés!

Azt hiszem végső soron a hobbivarrás a spórolós luxus. Én imádom!:))
És Ti?

9 megjegyzés:

Kicsoda írta...

En is olvastam hasonlokat es ugy erzem rossz a kerdes. Engem az anyagi resze se pro se kontra nem motival. Utalok vasarolni, utalom, hogy valami gnomnak erzem magam 20 probalas utan, pedig csak nem vagyok konkecio alkat.
Amikor a gyerekek kicsik voltak, alvasidoben varrtam, amikor ugyis otthon voltam nem tudam volna vasarolni aztan ugy maradtam;-)
Nalam pont a nagyon nem konfekcio alkat miatt a komolyabb felsok most jonnek majd. (kaptam egy proba babat!!!) De igazabol ugy erzem, hogy az embernek a hobbijat nem kell takarekossagi szempontbol ertekelnie. Azt sem szamoljuk ki, hogy megeri-e gyereket szulni, ferjhez menni. Ez is ilyen;-D

Erika írta...

Ez jó kérdés.
Az biztos, hogy nem azért varrunk mert spórolunk vele. Már elmúltak azok idők.
Ahogy írtad nagyon sok mindenbe be kell fektetni egy varrónőnek ahhoz, hogy tudjunk varrni.Egy jó minőségű anyag után pedig sokat kell szaladgálni, aminek természetesen ára van. Amióta elleptek bennünket az "eredeti" távol-keleti boltok, egyre inkább kevesebb a méterárus bolt (legalábbis nálunk). De még az anyagok többsége is "eredeti" kínai.
Én még így is inkább varrok, mert szeretem ezt csinálni.
Szeretem a rendelőimmel együtt kitalálni, hogy mit is szeretne. "Játszani" az anyagokkal, hogy melyik áll neki a legjobban... Költséges hobbink (hivatásunk)van, de a végeredmény a lényeg!!

zazálea írta...

Megéri, persze, ez nem is kérdés, de nem csupán anyagi szempontok alapján, ez nem is kérdés!
(írni szándékozom, Bea....)

foltoska írta...

Egyáltalán nem a gazdaságossága miatt varrok. Sokan megkérdezik, hogy miért nem alszom inkább éjszaka, hiszen csak ekkor van időm varrogatni. Engem kikapcsol a varrás és a saját kezem által alakított-ki-és átalakított dolgokat sokkal jobban szeretem. Én csak saját részemre és ajándékba varrok, minden kényszer nélkül, és ez így nagyon jó, mert örömet okozok vele.

Nóra írta...

Először is szerelmem a varrás.
Másodsorban a minőségi különbség miatt varrok inkább.
És nem utolsó sorban az ár is dönt. Hiszen nem egyszer jártam úgy, hogy megfogtam egy zakót az üzletben, hogy na, ez tényleg szép, aztán láttam, ja, igen, 60e Ft. Ilyenkor hüledezem, na jó azért felpróbálom, de nem is passzol rám. Ilyenkor megnyugodva átnézem és inkább megvarrom a töredékéből, magamra alakítva.

Cecília írta...

Tavaly, amikor elkezdtem természetgyógyászhoz járni, egy kisebb vagyonba került a ruhatáram váltása. (1.mert lefogytam, 2.mert nem bírtam többé elviselni a nem természetes anyagú ruhákat.) Vettem is, varrtam is. Egyértelműen éreztem, h ha varrok, akkor az sokkal jobban fog állni az amorf alakomon, és tutti, hogy minden úgy lesz megvarrva, ahogy én akarom.
A másik pedig: mit meg nem ér, ha a kicsi fiam úgy örül egy új melegítőnek, hogy még fürödni is abban menne?!
És... ajándékok is olcsóbban kijönnek, ha már spórolás és varrás.... egy merci kb 1000Ft... és az még csak csoki. De ha varrsz egy pl. füzetborítót, az fillérekből megvan, igaz, h sokat dolgoztál vele és rámegy a napod, de a megajándékozott azt érzi, h NEKI KÉSZÜLT. CSAKIS NEKI!
Igenis és megéri!

Bea írta...

Látom, már mindent megválaszoltak előttem, úgyhogy csak annyit tennék hozzá: szerintem fehérneműt is tudnál varrni. :)
Amúgy én praktikusságból kezdtem varrni , és mindent igyekszem megindokolni a takarékos férjemnek, de már rég túlnőtt a praktikum keretein a dolog. (Ő ezt nem látja át, persze. :) )

Miss Scotty írta...

Engem több dolog is motivál. Elsősorban a spórolás. Amennyibe kerülnek a márkásabb ruhadarabok, egy-egy árából tetőtől talpig felöltöztetem a gyereket a saját magam varrt ruhákból. A másik szempont, hogy egyedi legyen, az egyéniségükhöz passzoljon. Ha tudnék cipőt készíteni, azt is megcsinálnám :D

Sylph írta...

Szia Bea!

Új vagyok még itt Nálad :) megakadt a szemem ezen a bejegyzésen.... spórolás vagy luxus?
Jól írtad spórolós luxus! :)
Mert ha belegondolunk, mennyi mindent meg tudunk javítani, átalakítani, újrahasznosítani... ez mind mind spórolás! És az, hogy az utcán nem jön velünk szemben ugyanaz a blúz, nadrág vagy bármi más... mi az ha nem luxus?! ;)
És az érzés ha valakit meg tudsz lepni az általad készített ajándékkal az is felbecsülhetetlen és megfizethetetlen. :)
Én is imádok varrni, amióta az eszemet tudom alkotok, és ez jó mert ezzel nem csak magamat teszem boldoggá hanem másokat is ;)

Üdv: Sylph

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails